Teleferico Funchal

Kolej gondolowa, ogrody Monte i sanie w środku lata

Monte – kiedyś odrębne miasto, dziś dzielnica Funchal z niezwykłym ogrodem panoramicznym, kościołem Nossa Senhora do Monte i atrakcja w postaci zjazdu saniami po asfalcie… Ruszamy wspólnie na Monte!

"Chińska" część ogrodów Monte

„Chińska” część ogrodów Monte

Dojeżdżamy do centrum Funchal, w okolice znanej nam już Rua de Santa Maria. Z daleka widać nowoczesny szklany budynek Teleferico, czyli kolejki gondolowej, która zawiezie nas na wzgórze Monte. Kosz biletu to 11 Euro dla osoby dorosłej, dzieci do 12 lat płacą 5,5 Euro za podróż w jedną stronę.

Dolna stacja Teleferico

Cennik (lipiec 2017)

Nowoczesne i wygodne wagoniki kolejki

Bilety Teleferico

Wagoniki kolejki są bardzo nowoczesne i wygodne. Przed nami i za nami wspaniałe widoki. W dole mijamy sporo opuszczonych domów, wiele z nich popadło w ruinę. Jak się później dowiadujemy od jednego z naszych przewodników po Maderze, wiele z nich należy do emigrantów. Na Maderze i Porto Santo mieszka około 250 tys. mieszkańców, a maderskich emigrantów jest mniej więcej milion. Ludzie tłumnie opuszczali wyspy jeszcze kilkanaście lat temu, kiedy życie tutaj nie należało do łatwych. Najwięcej Maderczyków, oczywiście ze względów językowych, mieszka w Ameryce Pd.

Panorama Funchal z wagonika kolejki

Wiadukt wygląda niczym zawieszony między skałami

Po 15 minutowej przejażdżce docieramy na górną stację kolejki. Zaraz po lewej stronie mamy wejście do ogrodów Monte, dla których tu przyjechaliśmy. Kupujemy bilety (dorośli 12 Eur, dzieci po 6 Eur) i wyruszamy na prawie trzygodzinny spacer, podczas którego zwiedzamy kilka pięter parku, docieramy do dawnego hotelu, zwiedzamy pawilony z wystawami czasowymi, ale przede wszystkim podziwiamy niezwykłą roślinność! Wybierając się do Ogrodów Monte warto wziąć ze sobą coś do jedzenia i napoje.

Roślinność Monte jest naprawdę niezwykła Roślinność Monte jest naprawdę niezwykła

Cieszymy oczy nieznanymi gatunkami. Ale i tymi, które w naszym klimacie rosną wyłącznie w doniczkach i w zupełnie innych rozmiarach :)

Ogromne cycasy

Kilkunastometrowe drzewa paprociowe

Moja ukochana paproć - złotowłos

Moja ukochana odmiana paproci – złotowłos

"Serce" ogrodów Monte

„Serce” ogrodów Monte

Docieramy do budynku dawnego hotelu. Przed nami przepiękna panorama Funchal, które z tej wysokości wygląda bardzo malowniczo. Jesteśmy w najniższym punkcie ogrodów. Siadamy, odpoczywamy, cieszymy oczy widokami i zbieramy siły przed drogą powrotną.

img_0700Czas wracać. Wdrapujemy się ponownie na górę, do wyjścia. Nie jest łatwo – ale dla tych widoków warto było! Dla tych, którzy nie dadzą rady wrócić o własnych siłach istnieje możliwość wynajęcia meleksa.

Z dala wita nas biała fasada kościoła Nossa Senhora do Monte (Nasza Pani z gór).

Dziedziniec kościoła to jednocześnie doskonały punkt obserwacyjny – siadamy, oglądamy i zastanawiamy się, czy chcemy skorzystać ze słynnej maderskiej atrakcji – tobboganów :) To sanie, którymi po asfalcie pomkniecie około 2 km w dół.

Tobbogany to lekkie wiklinowe sanie

img_0706 img_0709Poczuliśmy zew przygody.Koszt przejażdżki dla 1 osoby to 25 Eur, dla 2 – 30, a dla 3 – 45. Jedziemy!

Tyle się o tej atrakcji naczytałam i nasłuchałam, że chyba moje oczekiwania przerosły rzeczywistość – ciekawe doświadczenie, sanie suną po asfalcie, z niewielką prędkością, kierowane są wyłącznie ciałem panów prowadzących, czasem zdarzy się, że wyprzedzi je jakieś auto… ale czy atrakcja warta jest swojej ceny?

Docieramy na dolny „przystanek” toboganów i od razu napada na nas tłum taksówkarzy. Wszyscy chcą nas wieźć do Funchal. Tylko 15 Euro – przekonują natarczywi kierowcy. No tak, tyle że miejski autobus kosztuje niecałe 2 Eur, a wrażenia, uwierzcie, niezapomniane. Zwłaszcza na przednim siedzeniu! Zjazd autobusem z Monte to atrakcja sama w sobie. Miejskim autobusem nr 19 docieramy do dolnej stacji Teleferico – czyli miejsca, z którego wyruszyliśmy.